Kirkens messehagler

Den hvide messehagel

Den hvide messehagel blev indviet 12. september 1993. Den er designet og syet af Dea Munch. Om messehagelen sagde hun bl.a. ved indvielsen: 'En messehagel er en 'medspiller' i gudstjenesten. Derfor skal den tilpasses kirkerummet. Kirkerummet i Hillerød Kirke er enkelt, lyst og med en særlig lyseffekt, fordi alteret er belyst ovenfra. - Jeg har arbejdet med 9 forskellige silkestoffer. Silke er et smukt materiale, som bærer værdighed i sig. Forsiden bærer kirkens mest kendte symbol, nemlig korset. Det forekommer her i 2 variationer. Dels det latinske - og dels korsarm-korset. Bagsidens motiv er stjernen, der er otte-takket, symbolet på Kristus. Stjernen har mange betydninger: Lyset i mørket, løftet til Abraham, Betlehemsstjernen osv. Cirklen omkranser både stjernen og korsarm-korset. Det er den mest fuldkomne form, der findes. Derfor symboliserer den Guds fuldkommenhed og evighed'.

Den grønne til 'hverdag'

Den 10. juni 2007 var der festgudstjeneste i Hillerød Kirke i anledning af, at vi kunne indvie endnu en messehagel - ikke til kirkens festdage, men til dens 'hverdage'. Den grønne farve symboliserer liv og vækst og benyttes hver søndag i hele trinitatistiden (ca. et halvt år fra juni til advent). Menighedsrådet valgte igen Dea Munch til at designe og sy messehagelen, så der er genkendelighed mellem den hvide og den nye grønne. Den er syet med 20 forskellige silkestoffer. 25 af trekanterne danner en større ligesidet trekant, som symboliserer treenigheden. Rundt om den store trekant er der broderet en cirkel. Cirklen er symbolet for det evige. Forsiden på den nye grønne messehagel har samme tema som den hvide messehagel. Det runde kors fra kirkens alterudsmykning understreges af det bagvedliggende latinske kors - den kristne kirkes mest kendte symbol.